TEKS KENYATAAN DI BAWAH INI MERUPAKAN UCAPAN DALAM DEWAN RAKYAT YANG TIDAK SEMPAT DIKEMUKAKAN 30 APRIL 2014.
1. Perbahasan saya tidak menumpu
secara khusus kepada rang undang-undang GST (Goods and Services Tax atau Cukai
Barang dan Perkhidmatan) yang dibentang. Saya menentang GST dilaksanakan
sekarang. Oleh itu saya menolak rang undang-undang ini.
2. GST dikenali juga sebagai VAT
(Value Added Tax). Ia bertujuan untuk memungut cukai. Ia adalah untuk
menggantikan SST (Sales and Services Act). GST dikenakan ke atas semua orang
kerana semua barang dan perkhidmatan yang digunakan dikenakan cukai.
Sebaliknya, boleh dikatakan SST lebih dikenakan kepada mereka yang
berpendapatan lebih tinggi.
3. Walaupun umumnya GST mempunyai
kelebihan, namun pada masa sekarang dan dalam keadaan yang wujud kini, saya
berpendapat ia belum sesuai dilaksanakan.
4. Waktu membentangkan Belanjawan
beberapa bulan lalu, YAB Perdana Menteri berhujah bahawa 152 daripada 193
negara anggota Bangsa-bangsa Bersatu menerima dan melaksanakan GST. Jadi
tentulah ia baik dan baguslah jika kita turut melaksanakannya juga.
5. Hujah ini tidaklah begitu
kukuh. Kita dapati dalam dunia ini ada kira-kira 80 peratus negara yang
menetapkan umur kurang daripada 21 sebagai kelayakan untuk mengundi. Begitu
juga 87 pihak daripada kesemuanya menandatangani International Convenent on
Elimination of all Forms of Racial Discrimination. Mengapa kita tidak ikut?
6. Seperti diumumkan oleh YAB
Perdana Mentri juga dalam ucapan yang sama, Kerjaan akan melaksanakan GST mulai
1hb April 2015, iaitu dalam tempoh setahun lagi. Saya tidak mengetahui mengapa
rang undang-undang ini dibentangkan agak awal. Adakah kerana ura-ura himpunan
rakyat pada 1hb Mei?
7. GST merupakan cukai banyak
peringkat yang dikenakan ke atas barang-barang dan perkhidmatan yang digunakan.
Barang-barang dan perkhidmatan itu boleh dibuat atau dikeluarkan dalam ataupun luar
negara. Akan tetapi ia tidak termasuk yang diexport.
8. Yang dimaksudkan dengan cukai
dikenakan banyak peringkat ialah bahawa cukai tidaklah dikenakan hanya pada peringkat
akhir, iaitu semasa dibeli untuk penggunaan. Bahkan sebaliknya, cukai dikenakan
pada tiap peringkat dalam rantai bekalan dari kilang hingga sampai kepada
peruncit dan pengguna.
9. Terdapat senarai
beberapa produk yang tidak dikenakan cukai Gst - daripada beras dan tepung
hingga belacan dan cencalok.Tapi ini cuma merupakan pembebasan cukai pada
peringkat akhir saja. Pada semua peringkat pengeluaran sebelumnya cukai sudah
dikenakan. Contohnya, untuk pengeluaran beras cukai dikenakan untuk jentera
membajak, baja digunakan, minyak untuk pengangkutan dll. Begitulah dengan
produk-produk lain.
10. GST adalah satu jenis cukai yang regresif. Ertinya
bebannya adalah lebih berat semakin rendah pendapatan, ringan bagi golongan
kaya dan berat bagi golongsn miskin. Sudah barang tentulah ini tidak adil.
11. Misalannya, beban cukai bagi orang
berpendapatan RM10 ribu sebulan yang berbelanja RM5 ribu adalah lebih ringan daripada
bagi orang berpendapatan RM3 ribu yang berbelanja RM2.5 ribu untuk barang dan
khidmat yang digunakan. Hal ini akan dijelaskan kemudian.
12. PM telah menyebutkan bahawa
kadar cukai GST ialah sebanyak 6 peratus, walaupun ini tidak disebut dalam rang
undang-undang ini. Bererti orang yang berbelanja RM5 ribu akan membayar cukai
sebanyak RM300 daripada pendapat RM10 ribunya, manakala yang berbelanja RM2.5
ribu akan membayar cukai RM150 daripada pendapatan RM3 ribunya.
13. Sebenarnya cukai GST yang
dimulakan dengan cukai 6 peratus itu adalah agak tinggi. Singapura telah bermula
dengan 3 peratus saja, walaupun sekarang, setelah beberapa tahun, sudah naik.
Ada pula negara seperti Korea, yang tidak menaikkan cukainya lebih 15 tahun.
14. Tidak sepatutnya negara ini
membebankan semua rakyat, terutama sekali mereka yang berpendapatan rendah,
dengan memungut cukai melalui GST. Ada pelbagai cara lain untuk menambah cukai,
akan tetapi ini belum dikaji.
15. Antaranya ialah: mengenakan
kadar cukai khusus ke atas syarikat-syarikat yang terlibat dengan industri
‘berdosa’ seperti rokok, minuman keras dan perjudian; cukai ke atas keuntungan
besar yang diperolehi secara mendadak (windfall profit tax); menyelaraskan
cukai supaya lebih progresif dengan mengenakan cukai lebih tinggi kepada yang
paling kaya, dll.
16. Sebenarnya GST tidak wajar
dikenakan apabila masih meluas berlakunya korupsi atau ketirisan. Satu jenis
ketirisan teruk yang berlaku di
kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan kerajaan dijelaskan dalam Laporan
Ketua Audit. Jumlah kerugian ialah antara 20-30 bilion setahun. Jika ini boleh
dikawal GST tidak perlu.
17. GST juga tidak patut
dilaksanakan manakala kadar pendapat masih rendah. Mengikut angka Kerajaan
sendiri, 78.6 peratus dari pada penduduk negara ini berpendapatan kurang
daripada RM3 ribu sebulan. Majoritinya Melayu/Bumiputera. Selain itu 38 peratus
daripada pekerja berpendapatan kurang daripada RM860 sebulan.
18. Hutang seisi rumah pula
tinggi. Anak-anak muda yang baru keluar universiti dan bekerjapun sering terbeban
dengan hutang yang banyak – hutang pelajaran, hutang beli kereta, mungkin
hutang beli rumah dan juga agaknya hutang hendak kawin. Pada penghujng 2012
jumlah hutang seisi rumah ini ialah RM754.6 bilion, iaitu 80.5 peratus daripada
KDNK. Tertinggi di Asia.
19. Kadar perdapatan di negara
ini lambat meningkat. Sebaliknya pula harga barang keperluan naik dengan cepat
pula. Oleh kerana itu GST akan menjadikan bebanan lebih teruk lagi ke atas
golongan berpendapatan rendah, terutama sekali yang miskin. Itulah sebabnya ia
mesti ditolak buat sementara ini.
30 Mei 2014
No comments:
Post a Comment