Saturday, September 18, 2010

Siaran Akhbar

17 September 2010
Penghakiman Ingkar dimasukkan terhadap Zamil Ibrahim dalam Kes Saman Malu oleh Dr Syed Husin Ali


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memasukkan penghakiman terhadap bekas anggota AMK Zamil bin Ibrahim atas saman malu yang telah difailkan oleh Timbalan Presiden PKR Dr.Syed Husin Ali terhadapnya.

Sejak meninggalkan Parti Keadilan Rakyat, Zamil Ibrahim telah seringkali membuat dakwaan-dakwaan yang tidak berasas ke atas Parti Keadilan Rakyat serta pemimpin-pemimpinnya.

Tuntutan saman malu tersebut difailkan terhadap Utusan Malaysia dan Editornya serta Zamil Ibrahim pada 20hb Mei 2010 ekoran daripada kata-kata fitnah yang dikeluarkan oleh Zamil kononnya bahawa Dr.Syed telah menerima wang daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membubarkan Parti Rakyat Malaysia (PRM).

Dakwaan tersebut adalah suatu pembohongan semata-mata, dan telah disiarkan oleh akhbar kepunyaan UMNO iaitu Utusan Malaysia pada 6hb Mac 2010.

Penghakiman telah dimasukkan oleh Mahkamah kerana Zamil telah gagal menjawab tuntutan Dr.Syed Husin Ali.

Mahkamah telah memerintahkan bahawa gantirugi yang perlu dibayar kepada Dr.Syed Husin Ali akan ditaksirkan oleh Pendaftar Mahkamah Tinggi.

Manakala itu, tuntutan Dr Syed Husin terhadap Utusan Malaysia dan editornya Mohd Hassan B Mohd Nor telah ditetapkan untuk pengurusan kes pada 4hb Oktober 2010 di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Peguam N Surendran dari Tetuan Edwin Lim, Suren & Soh mewakili Dr Syed Husin Ali.

Harap maklum

No comments:

Post a Comment